Vrijwillige terugkeer, na moeilijke covid-jaren, terug de hoogte in.

Publicatiedatum

Tags

Terugkeer

Auteur

Nicole de Moor

Deel dit artikel

Voor de eerste acht maanden zijn er dit jaar al 508 meer mensen vrijwillig teruggekeerd naar hun land van herkomst dan in 2021. Dat meldt Staatssecretaris voor asiel en migratie, Nicole de Moor, na een werkbezoek aan het terugkeerloket van Fedasil in Brussel. 

Zij kreeg samen met een delegatie van IOM (de Internationale Organisatie voor Migratie), die met hun directeur-generaal Antonio Vitorino ons land aandoet, tekst en uitleg van Fedasil hoe zij trachten de vrijwillige terugkeer terug de hoogte in te krijgen na de moeilijke covid-jaren.

Van januari tot en met augustus 2021 keerden 1332 mensen terug met de hulp van Fedasil. En dit jaar keerden voorlopig 1840 mensen terug op die manier. Binnen het aanklampend terugkeerbeleid is het zo dat wie een bevel tot het grondgebied te verlaten opgevolgd wordt voor terugkeerbegeleiding door de Dienst Vreemdelingenzaken. Als iemand in die gesprekken aangeeft dat zij wensen terugkeren zal de terugkeerbegeleider contact nemen met een terugkeerloket van Fedasil om dit mogelijk te maken.

Fedasil werkt ook aan vrijwillige terugkeer zonder tussenkomst van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ). Asielzoekers die de uitkomst van hun procedure niet meer wensen af te wachten kunnen dat aangeven en dan wordt gekeken hoe de vrijwillige terugkeer kan georganiseerd worden. Om asielzoekers te informeren zijn er maatschappelijk werkers en terugkeerbegeleiders aanwezig in de opvangcentra.

Nicole de Moor: “Terugkeer begeleiden is extreem moeilijk werk. Mensen die hele hebben en houden hebben achtergelaten, verkocht, 20.000 euro betalen om naar Europa te komen overtuigen dat vrijwillige terugkeer de beste optie is doe je niet zomaar. Ik ben echt heel tevreden dat na de moeilijke covid-jaren er een toename in de vrijwillige terugkeer is vast te stellen. Mensen die hier niet mogen blijven, moeten weten waar hun toekomst ligt en wij moeten hen daar blijven naar toe leiden.” 

Om migranten te informeren en te begeleiden naar vrijwillige terugkeer beschikt Fedasil over terugkeerloketten in Brussel, Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi. Het terugkeerloket biedt sinds 2012 migranten een professionele, snelle en volledige begeleiding bij hun vrijwillige terugkeer. Terugkeerbegeleiders verzorgen een permanentie, fysiek en per telefoon. Het terugkeerloket geeft concreet invulling aan het begrip “vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet”.

IOM is een belangrijke partner voor Fedasil rond vrijwillige terugkeer en re-integratie van mensen in de landen van oorsprong. Zij volgen deze mensen op en helpen hen ter plekke hun toekomst opnieuw op te bouwen. Ook DVZ werkt samen met IOM, vooral rond preventie in landen van oorsprong.

Blijf op de hoogte

Een voorbeeldfunctie: Verander de wereld, begin bij jezelf?

Er zijn van die weken waarin je je afvraagt: Hoe zijn we in hemelsnaam zo ver afgegleden? Want de voorbije week werd opnieuw pijnlijk duidelijk hoe hard en persoonlijk het politieke en publieke debat kan ontsporen.  

Procedure bij Raad van State door aannemer die niet werd geselecteerd zorgt voor vertraging van de werken aan de Antwerpse premetrotunnel

In antwoord op de vraag van Vlaams parlementslid Nicole de Moor (cd&v) over de sluiting van de premetrotunnel in 2026 en de gevolgen ervan voor de reizigers uit het Waasland, wist minister Annick De Ridder te melden dat er door één van de aannemers die niet geselecteerd was voor de aanbesteding van de werken aan de premetrotunnel een procedure bij Uiterst Dringende Noodzakelijkheid (UDN) had ingediend bij de Raad van State.

Cd&v vraagt duidelijke garanties bij nieuw Wapenhandeldecreet

“Vermijden dat straks Vlaamse technologie ingezet wordt tegen Europa”

Brussel, 18 december 2025 - Nooit eerder exporteerde Vlaanderen meer militaire goederen dan vandaag. Aan de vooravond van een nieuw Wapenhandeldecreet waarschuwt cd&v voor de risico’s van een te sterke versoepeling van de Vlaamse exportvoorwaarden voor wapenhandel. “Vlaanderen mag niet naïef zijn: als we niet willen dat onze innovatieve technologieën straks ingezet worden door regimes die het niet goed met ons voorhebben of die massaal de mensenrechten schenden, moeten we exact weten waar onze militaire goederen terechtkomen”, zegt Vlaams parlementslid Nicole de Moor. “Een nieuw Wapenhandeldecreet moet ons daarover garanties bieden: snellere en eenvoudigere wapenexport binnen Europa, duidelijke garanties nodig buiten Europa.”