Twee derden van de Oekraïners die tijdelijke bescherming aanvroegen, woont nog steeds in ons land

Publicatiedatum

Tags

Oekraine

Auteur

Nicole de Moor

Deel dit artikel

Twee derden van de Oekraïners die sinds de start van de oorlog tijdelijke bescherming aanvroegen zijn nog steeds geregistreerd in ons land. Dat maakte staatssecretaris voor asiel en migratie Nicole de Moor bekend tijdens een bezoek aan het loket burgerzaken van de stad Deinze, samen met burgemeester Jan Vermeulen.

66.648 Oekraïners kregen sinds maart 2022 het statuut van tijdelijke bescherming in ons land. Zij moesten nadien in de gemeente waar ze gingen wonen een A-kaart aanvragen. Die kaarten liepen af op 4 maart 2023 en moesten worden vernieuwd. De A-kaart is het equivalent van een identiteitskaart en is nodig voor tal van zaken zoals het openen van een bankrekening of het sluiten van een arbeidscontract.

40.422 Oekraïners lieten hun kaart al verlengen. Daarnaast is er een groep die dit jaar voor de eerste maal een kaart aanvroeg. In totaal beschikken vandaag 41.892 Oekraïners met het statuut van tijdelijk beschermde over een geldige A-kaart. Daarnaast zijn ook 2.521 min-12-jarigen ingeschreven bij gemeentes. Zij hebben geen A-kaart nodig. In totaal zijn momenteel 44.413 Oekraïners ingeschreven.

Heel wat gemeentes hebben hun Oekraïense inwoners de afgelopen tijd gesensibiliseerd rond de nood om de A-kaart te vernieuwen. In Deinze kregen zij een brief met de vraag om zich aan te bieden bij de dienst burgerzaken.

Nicole de Moor: “Uit de cijfers blijkt dat zeker twee derden van de Oekraïners die vorig jaar naar ons land kwamen, nog steeds in ons land woont. Hoe langer de oorlog duurt, hoe groter de kans dat mensen hier voor langere tijd blijven. We moeten daarom inzetten op integratie en tewerksteling. Daarvoor is het cruciaal dat mensen over een geldige verblijfskaart beschikken. Ik dank de gemeentes voor de inspanningen die zij daarvoor leveren.”

Jan Vermeulen: “Van de 264 Oekraïense ontheemden die in Deinze zijn ingeschreven, hebben al 225 hun A-kaart vernieuwd. We hebben daarvoor begin januari een uitnodiging gestuurd en we volgen op wie daar nog niet op is ingegaan. Heel wat Oekraïners zijn intussen Nederlands aan het leren en de communicatie met hen gaat vrij vlot.”

Er zijn verschillende redenen mogelijk waarom iemand het statuut van tijdelijke bescherming aanvroeg maar niet (meer) over een verblijfskaart beschikt. Het gaat onder meer om Oekraïners die terugkeerden naar hun land of naar andere landen trokken. Anderen moeten hun verblijfskaart nog vernieuwen of zijn op dit moment bezig met de procedure te doorlopen.

Het statuut van tijdelijke bescherming voor Oekraïners is Europees geregeld. Het bestond voor één jaar en werd met een jaar verlengd tot maart 2024.

Blijf op de hoogte

Een voorbeeldfunctie: Verander de wereld, begin bij jezelf?

Er zijn van die weken waarin je je afvraagt: Hoe zijn we in hemelsnaam zo ver afgegleden? Want de voorbije week werd opnieuw pijnlijk duidelijk hoe hard en persoonlijk het politieke en publieke debat kan ontsporen.  

Procedure bij Raad van State door aannemer die niet werd geselecteerd zorgt voor vertraging van de werken aan de Antwerpse premetrotunnel

In antwoord op de vraag van Vlaams parlementslid Nicole de Moor (cd&v) over de sluiting van de premetrotunnel in 2026 en de gevolgen ervan voor de reizigers uit het Waasland, wist minister Annick De Ridder te melden dat er door één van de aannemers die niet geselecteerd was voor de aanbesteding van de werken aan de premetrotunnel een procedure bij Uiterst Dringende Noodzakelijkheid (UDN) had ingediend bij de Raad van State.

Cd&v vraagt duidelijke garanties bij nieuw Wapenhandeldecreet

“Vermijden dat straks Vlaamse technologie ingezet wordt tegen Europa”

Brussel, 18 december 2025 - Nooit eerder exporteerde Vlaanderen meer militaire goederen dan vandaag. Aan de vooravond van een nieuw Wapenhandeldecreet waarschuwt cd&v voor de risico’s van een te sterke versoepeling van de Vlaamse exportvoorwaarden voor wapenhandel. “Vlaanderen mag niet naïef zijn: als we niet willen dat onze innovatieve technologieën straks ingezet worden door regimes die het niet goed met ons voorhebben of die massaal de mensenrechten schenden, moeten we exact weten waar onze militaire goederen terechtkomen”, zegt Vlaams parlementslid Nicole de Moor. “Een nieuw Wapenhandeldecreet moet ons daarover garanties bieden: snellere en eenvoudigere wapenexport binnen Europa, duidelijke garanties nodig buiten Europa.”